Marnix college cas cora

Dit is mijn stageschool! Op het kaartje hierboven kan je zien waar deze zit, een beetje in het noord oosten van de ring. Op deze school zitten alleen derde -en vierdejaars leerlingen. Ze hebben hier heel veel sectoren en vakken. Denk natuurlijk aan de normale vakken zoals engels, Nederlands, Biologie, wiskunde/rekenen en natuur-scheikunde, maar ook Papiaments. Daarnaast hebben ze dan ook weer sectoren zoals zorg en welzijn, techniek, motoren, etc. Heel veel diversiteit aan vakken dus.
Verder is het een redelijk kleine school, en heb ik ontdekt dat er niet heel veel docenten zijn. Ook hebben ze maar 1 TOA voor alle practica van elke sector die er uitgevoerd worden. Ze hebben (thank goodness) wel airco in de lokalen! Ik had het oprecht gewoon koud in het biologie lokaal + kippenvel. Kun je je het voorstellen in Curaçao? 

Hieronder zul je om de zoveel tijd wat blogs kunnen lezen over mijn stage op deze school!

Wat vond ik van mijn stage?

Wat ik hier ga vertellen is compleet mijn eigen mening en ook mijn ervaring in het onderwijs op dit eiland. Dit is niet voor iedereen hetzelfde maar is echt alleen hoe het bij mij verlopen is. Ik wil mijn ervaring graag delen, omdat ik er zelf veel van heb geleerd en hoop dat andere mensen er misschien ook van kunnen leren. Het is hier natuurlijk totaal anders dan in Nederland en daar zijn mij stage-ervaringen ook heel anders. Toch neem ik deze ervaring mee naar huis omdat het mij geholpen heeft in mijn ontwikkeling op zowel een goede als slechte manier.

Van tevoren had ik helemaal geen beeld over het onderwijs op Curaçao. Ik dacht dat het een beetje gelijk zou zijn aan het onderwijs in Nederland. Dit is dus niet zo kan ik je vertellen. Na 4,5 maand les gegeven te hebben aan 3 tot 6 verschillende klassen heb ik gemerkt dat de kwaliteit van het onderwijs hier echt minder goed is is. Daar ben ik dus ook wel van geschrokken, omdat ik zoals ik al zei dacht dat het gelijk zou zijn aan Nederland.

Ik moest eerst al heel erg wennen aan de lesuren. Ze beginnen hier om 7:30 wat vergeleken met Nederland heel vroeg is, en ze zijn om uiterlijk 14:00 klaar met hun laatste les terwijl je in Nederland tot wel 16:00 les kan hebben (of nog later). De lessen duren 45 minuten dus dat was ik wel gewend, maar je hebt over de hele dag maar 1 halfuurtje pauze van 10:30 tot 11:00. Terwijl je in Nederland vaak 2 of 3 keer pauze hebt dus daar keek ik even van op.

De leerlingen hebben totaal geen zin in school en dat is ook goed te merken in je lessen. De eerste 5 minuten is de binnenstroom van alle leerlingen en veel leerlingen komen standaard te laat in de les. Dit geef je aan in Somtoday, maar hier wordt niks mee gedaan. Geen enkele leerling pakt hun boeken erbij dit moet je eerst aangeven > weer 3 minuten kwijt. Dan moet je de klas nog stil krijgen en dit is vaak heel moeilijk. Je hebt klassen van 8 leerlingen en klassen van 31 leerlingen en bij beide klassen krijg je ze bijna niet stil. Daarna kun je eindelijk beginnen met je uitleg en zet je ze aan het werk.
Opdrachten maken of huiswerk dat kregen ze bij biologie bijna nooit en wilde ze dus ook niet doen. Veel leerlingen namen hun boeken niet mee of gingen op hun telefoon als ze aan de opdrachten moesten werken.

Het moeilijkste van mijn stage was de taalbarrière. Want ook al is het officieel en Nederlandse school kunnen veel leerlingen geen Nederlands. Dit komt omdat ook veel docenten gewoon uitleg geven in het Papiaments. Of ze geven de uitleg in het Nederlands en doen het dan nog een keer in het Papiaments. Op die manier leren de leerlingen het natuurlijk nooit en dat terwijl de toetsen wel allemaal in het Nederlands zijn.
Door deze taalbarrière begrepen vele leerlingen mij niet en luisterde ze dus ook niet naar mij. Als ik een waarschuwing gaf konden ze ook gewoon doen alsof ze het niet snapte en dan stond ik daar maar. Verder praten de leerlingen natuurlijk in de les in het eigen taal wat ik heel goed begrijp, want dat zou ik zelf ook doen. Alleen was dat voor mij geen fijn gevoel, want ik weet niet wat ze zeggen. Ze zouden mij net zo goed in mijn gezicht een stomme docent kunnen noemen en ik heb niks door.
De leerlingen hadden ook weinig respect voor mij en gaven me vaak attitude als ik iets aan ze vroeg, Ze negeerde mijn waarschuwingen en kwamen altijd te laat.
Ik vond dit dus geen fijne sfeer in mijn klas en voelde me ook niet gewaardeerd of gerespecteerd door de meeste leerlingen. Dit heeft mijn ervaring dus heel erg verpest waardoor ik het op veel stagedagen ook niet naar mijn zin had.

Ondanks de minder leuke lessen had ik het wel heel gezellig met de andere docenten en waren ze heel verwelkomend naar mij. Ze waren blij dat ik er was om les te geven en om de leerlingen wat bij te dragen. Communicatie met dingen zoals hoe de toetsweek verloopt of stage was naar mij wat minder wat ik soms wel vervelend vond. Verder ging alles daarmee heel soepel en vriendelijk. Ik kon met alle vragen terecht bij de directie of andere docenten wat het voor mij toch wel leuker heeft gemaakt.

Ik heb uiteindelijk helaas geen hele leuke stage-ervaring gehad, maar ik heb er wel heel veel over geleerd en ik weet nu vooral hoe ik niet wil dat mijn klas zich volgend jaar gaat gedragen. Ook heb ik nu meer strengleren zijn (al vind ik dat zelf niet de juiste manier) wat wel van pas kan komen bij een lastige klas. Ondanks de slechte stage-ervaring raad ik het eiland wel sterk aan als plek om je minor te volgen. Iedere ervaring/school is namelijk weer anders en het eiland is prachtig. Ik heb hier echt de tijd van mijn leven gehad en zo veel leuke dingen gedaan/mensen leren kennen. Ik kom hier over een paar jaar zeker weer terug om alles weer te her beleven!

Onderzoek naar het onderwijs

Het onderwijsstelsel op Curaçao is in grote lijnen vergelijkbaar met het systeem in Nederland. Van (Vrijwillig) Kinderdagverblijf gaat het via de Peuterschool naar het Funderend Onderwijs (= Basisschool), waarna de middelbare school volgt met VSBO (= VMBO), en HAVO/VWO, gevolgd door het Bachelor/Master programma. (Onderwijssysteem van Curaçao | Curaçao Vakantieland (curacaovakantieland.nl))

Het voorbereidend secundair beroepsonderwijs is wettelijk bepaald in artikelen 9 en 10 van de
Landsverordening voortgezet onderwijs (P.B. 1979, no. 29) zoals gewijzigd in de jaren erna.
Het onderwijs aan de scholen voor voorbereidend secundair beroepsonderwijs (vsbo) omvat
aansluitend op de periode van basisvorming (2 jaren) een tweejarige periode van leerwegen.
Binnen het vsbo kunnen leerlingen de volgende leerwegen volgen:
 de theoretisch kadergerichte leerweg (tkl)
 de praktisch kadergerichte leerweg (pkl)
 de praktisch basisgerichte leerweg (pbl)
Het vsbo is gericht op een algemene maatschappelijke voorbereiding en persoonlijke vorming en
is een voorbereiding op naar inhoud verwante opleidingen in het secundair beroepsonderwijs.
In het derde en vierde jaar van het vsbo worden naast een gemeenschappelijk deel ook
sectorprogramma’s aangeboden. Leerlingen kunnen een keuze maken uit de sectoren:
1. Techniek
2. Zorg en welzijn
3. Economie

De bevolking van Curaçao bestaat uit mensen van verschillende achtergronden en dat zie je terug in de lerarenteams. Deels bestaan die uit leraren die afkomstig zijn van Curaçao en daar ook hun opleiding hebben gevolgd. Ook is er grote groep (ervaren) leraren uit Nederland die het leuk vinden om een aantal jaren op Curaçao les te geven. Dan zijn er nog leraren afkomstig uit Suriname. En voor een deel zijn het leraren die op Curaçao geboren zijn, hun lerarenopleiding in Nederland gevolgd hebben en daarna weer zijn teruggekeerd.

Wat vinden docenten van het onderwijs?

Ik heb verschillende docenten op mijn stageschool gevraagd hoe ze het onderwijs op Curaçao vinden. Ik heb hiervoor verschillende vragen gesteld en daar kreeg ik verschillende antwoorden op. Als eerste vroeg ik "Hoe vindt u het onderwijs/lesgeven op Curaçao". Hier kreeg ik de volgende antwoorden op;

- Zeer uitdagend

- Interessant. Ik vind de docenten erg lui en dan het onderwijs is er niet veel aanbod waardoor wij niet alle kinderen kunnen helpen. Denk hierbij aan zorgleerlingen die niet naar speciaal onderwijs kunnen, omdat wij dat aanbod niet hebben op het eiland.

- Niks mis mee

- Kan beter. Er is bijvoorbeeld niet genoeg materiaal beschikbaar voor mij vak (Papiamentu) wat het lesgeven soms lastig maakt.

- Uitdagend. De taalbarrière en weinig faciliteiten maken het soms moeilijk.


De volgende vraag die ik stelde was "Wat vindt u dat er veranderd zou moeten worden aan het onderwijs op Curaçao en wat zou er nooit veranderd mogen worden? En waarom?". Hier werden de volgende antwoorden op gegeven;

- Wat er veranderd zou moeten worden; het curriculum, Papiaments en Nederlands zouden keuzevakken moeten worden, Engels en Spaans moeten verplichte vakken worden en lokale praktijk terug.
Wat nooit veranderd moet worden is de siman di kultura week op school.

- Wat er nooit veranderd moet worden; het moet zowel met technologie als traditioneel gegeven worden zodat het in balans blifjt.

- Het onderwijs zou meertalig gegeven moeten worden of als optie gegeven moeten worden.

- Het aanbod moet verbreed worden en dan voornamelijk meer schoolsoorten zoals het speciaal onderwijs. Dit omdat wij anders die kinderen niet goed kunnen helpen en ze het in Nederland of Amerika hier moeilijk mee kunnen hebben.

- Het moet meertalig worden! Nooit de betrokkenheid verminderen.


De volgende vraag die ik stelde was "Als u ook in Nederland heeft gewerkt/gestudeerd; Wat vind u een duidelijk verschil tussen het onderwijs in Nederland en Curaçao". Hier werden de volgende antwoorden op gegeven;

- De technische materialen zijn daar meer beschikbaar dan hier.

- In Nederland is er geld voor meerdere voorzieningen per vak. Ook wordt er rekening gehouden met de hoeveelheid werkdruk dat er zich bevindt in het onderwijs.

- Meer beschikking tot (betere en nieuwe) materialen en boeken.

- De kennis over het algemeen is groter, betere faciliteiten en er wordt meer gebruik gemaakt van ICT omdat ze daar de toegang en spullen voor hebben.


De laatste vraag die ik heb gesteld was de volgende "Op wat voor manier geeft u les, maakt u veel gebruik van werkvormen of ict? Zo ja wat voor werkvormen/ict tools gebruikt u dan?". Hier werden de volgende antwoorden opgegeven;

- Werkvormen; in groepjes, quiz, games (kahoot), presentaties, etc.
ICT; Filmpjes en het jeugdjournaal

- ICT, groepswerk en traditioneel met boeken

- Videos

- ICT is lastig op een school met slecht internet. Ik gebruik verschillende werkvormen zoals in groepen werken en spelletjes.

Hoe zijn mijn eerste 9 stageweken gegaan?

Stageweek 9 (03-04/05-04)

Maandag 03-04 Had ik maar 3 lesuurtjes dus lekker rustig. Het is bijna vakantie en ze hebben alleen vandaag en morgen nog les. Ik heb dus niet super veel met ze gedaan aangezien ze daar geen energie meer voor hebben nu. Met de vierdejaars heb ik nog het laatste deel van erfelijkheid gedaan, oftewel de stambomen. Met de derdejaars heb ik de diagnostische toetsen gemaakt en besproken van thema 5 en 6 zodat we na de vakantie aan thema 7 zouden kunnen beginnen. Verder heb ik deze dag nog wat toetsen nagekeken van de herkansingen en daarna was het weer tijd om naar huis te gaan.

Lees meer »

Stageweek 8 (27-03/30-03)

Maandag 27-03 Had ik maar 3 lessen (zoals iedere week) en was het dus weer lekker rustig. Met 3 mavo heb ik thema 6 over zintuigen afgerond en heb ik ze laten beginnen aan de diagnostische toets zodat ze daarmee konden oefenen. De bedoeling was om na de vakantie ene overhoring in te plannen, maar dat was ik vergeten. Met 4 mavo ben ik verder gegaan met erfelijkheid oefenen. Deze keer ging het over de kruisingen en dan vooral met de F2 generatie. De meeste leerlingen beginnen het ondertussen te begrijpen, maar de leerlingen die niet goed meedoen met de uitleg laten zien dat ze het nog niet kunnen. Ik hoop dat hier nog verbetering in komt voor het examen, aangezien dit onderwerp altijd terug komt.

Lees meer »

Stageweek 7 (20-03/23-03)

In deze week heb ik eigenlijk bijna alleen maar de toetsen met de leerlingen besproken en een paar basisstoffen wanneer daar de tijd voor was. Het toets bespreken nam namelijk veel tijd in, omdat de vragen door veel leerlingen niet goed begrepen waren en de toetsen ook niet heel goed gemaakt waren.

Lees meer »

Stageweek 6 (15-03/16-03)

Woensdag 15 maart en de toetsweek is eindelijk voorbij (behalve voor de vierde jaars)! Omdat ik op woensdag maar 1 uur derde jaars heb en de rest vierdejaars was het een hele rustige dag. Ik had alleen van 9:00-9:45 les en hier is gelukkig niks bijzonders gebeurd.

Lees meer »

Stageweek 4 (27-02/02-03)

Maandag 27 februari Eerste 2 uren geen lessen dus rustig mijn andere lessen van de dag voorbereid. Blokuur met mavo 3 (het 3de en 4de uur), is een grote klas en zijn dus best druk. Ik merk dat ik bij deze klas veel strenger moet gaan zijn dan dat ik nu ben. Sommige vinden Nederlands heel lastig, wat het uitleggen niet altijd even makkelijk maakt voor mij. Het is een klas die het heel gezellig heeft met elkaar en waar ik prima mee om kan gaan. Omdat ze het zo gezellig hebben kletsen ze dus wel heel veel, hier moest ik nu nog vaak op waarschuwen en wat anders voor verzinnen. Ook is het telefoon gebruik in deze klas heel erg. Zodra ze zelfstandig mogen werken komen bij veel leerlingen de telefoontjes op tafel. Het eerste uur heb ik er niet veel van gezegd, maar het tweede uur heb ik gezegd dat ik telefoontjes ga innemen als ik ze vanaf dan zie (tenzij ik aangeef dat je hem mag gebruiken). Ik heb dus ook 1 telefoon moeten innemen en 2 telefoontjes bijna (maar die waren al wel klaar met de opdrachten). Nu hoop ik dat de boodschap duidelijk is, maar ik weet wel dat ik bij deze klas strengere regels moet opstellen voor telefoongebruik en stilte tijdens het zelfstandig werken.

Lees meer »

Stage week 3 (13-02/16-02)

Dinsdag 14 Februari (Maandag had ik vrij door kindercarnaval) heb ik het 1ste en 2de uur derdejaars klas lesgegeven. Kort uitleg gegeven over de geboorte en ze daarna opdrachten laten maken. 3de uur vierdejaars klas, kwamen pas binnen toen er nog 10 minuten van de les over was. Hier heb ik dus niks mee gedaan. 4de uur nog een vierdejaars klas, ik had geen voorbereiding op hun stof en wist niet wat ze allemaal nog uitgelegd moeten krijgen, dus heb even met ze gekletst en ze wat voor zichzelf laten doen. 5de en 6de uur nog een derdejaars klas. Zijn bij hoofdstuk regeling, maar ook hier niks van voorbereid en ik wil dat hoofdstuk voor ze uitleggen met plaatjes (anders is het moeilijk te begrijpen). Het 5de uur heb ik galgje met ze gespeeld, vonden ze heel leuk en zo heb ik ook wat lol met ze gehad. Het 6de uur heb ik kort even uitleg gegeven over het ruggenmerg, maar dit wil ik de volgende les wel herhalen als ik uitleg geef over de zenuwcellen. Aangezien ik het idee kreeg dat ze het niet helemaal begrepen hebben. Sommige leerlingen zijn aan de slag gegaan met een huiswerk opdracht, maar bijna niemand had hun boeken bij zich. De meeste leerlingen zijn dus maar wat voor zichzelf gaan doen (redelijk stil, want er zat een klas in het lokaal naast ons). Leerlingen vertelde dat ze normaal altijd uitleg krijgen van powerpoint, aantekeningen maken en daarna niks doen/geen opdrachten maken uit hun werkboek. Ik heb hierbij gevraagd dat ze voortaan hun boeken meenemen omdat ik wel wil dat ze opdrachten gaan maken.

Lees meer »

Stage week 2 (06-02/09-02)

Maandag 6 februari 3 blokuren praktijk toets afgenomen. De leerlingen moesten een schriftelijke toets maken, daarna mochten ze beginnen met het practicum. Voor het practicum moesten ze een preparaat maken van waterpest, deze onder de microscoop bekijken en er een tekening van maken (hier moesten ze bepaalde onderdelen in aangeven). Veel tekeningen waren totaal anders dan het zou moeten in Nederland, en hoe ze moeten scherpstellen etc. was soms ook niet helemaal duidelijk voor de leerlingen. Ik ben benieuwd wat er voor cijfers uit gaan komen. Na alle praktijk toetsen hebben we even opgeruimd en dingen klaar gezet voor een fotoshoot die zou plaatsvinden in het Biologie lokaal.

Lees meer »

Stage week 1 (01-02/03-02)

01-02-2023 Man man wat is het vroeg! We rijden hier om 6:30 weg, want stage begint bij iedereen om 7:30. Ik moet er vaak al om 7:00 zijn om alles een beetje optijd klaar te hebben staan. Dat betekent dus lekker optijd van huis vertrekken, maar op zich vind ik het niet erg aangezien ik er vanzelf aan zal wennen. Het voordeel hierbij is natuurlijk wel dat ik om uiterlijk 12:30 (vergaderingen? geen idee) klaar ben.

Lees meer »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Maak jouw eigen website met JouwWeb